Alle prosjekter

På hvilke måter kan arkitektur skape trivsel?

Arkitektene som fikk tegne ny yrkesskole i Tønsberg ble gitt et viktig ansvar. I tillegg til det å skape et funksjonelt skolebygg, kunne byggeoppdraget også gi elevene en forbedret skolehverdag?

Nye Færder videregående skole har gitt samfunnsmessig gevinst ved at flere elever fullfører og består. Vi ser en økning i elever som søker tiltrengte yrkesfag som næringslivet etterspør.

Hanne Elisabeth Terland, Vestfold Fylkeskommune
Foto: Ivan Brodey
Foto: Ivan Brodey
Foto: Ivan Brodey
Foto: Ivan Brodey
Foto: Ivan Brodey
Foto: Ivan Brodey
Foto: Ivan Brodey
Foto: Christian Østgaard
Oppdrag
Nybygg, samlokalisering
Program
Verksteder, kantine, klasserom, kontorer
Arkitekt
White arkitekter
Arkitektens rolle
Programmering og prosjektering
Bruttoareal
15 000 m2
Gjennomføringsstrategi
Byggeprosjektet er gjennomført som en samspillsentreprise
Prosjekttype
Undervisningsbygg
Prosjektvarighet
2010-2014
Kvadratmeterpris
41 600 kr
Kommune
Tønsberg
Oppdragsgiver
Vestfold fylkeskommune
Byggekostnad
623 millioner kroner eks. mva. (2011-kroner)
Anskaffelsesprosedyre
Begrenset anbudskonkurranse

Behovet

En ny og forbedret yrkesskole

Prosessen

Eksperten fikk lov til å være ekspert

Arkitektur

Interaksjon med byen

Sosial verdi

Elever og lærere trives bedre enn noen gang

Miljøverdi

Bruk av miljøbesparende materialer som designelement

Økonomisk verdi

Økte søkertall og fleksibel bruk

Videre lesning