Kunstsilo skaper et nytt rom for mennesker, samtaler og perspektiv i Kristiansand. Her forenes industrihistorie, kulturarv og samtidskunst i en ny offentlig møteplass.
“Kunstsilo med sin unike arkitektur og brede appell har endret Kristiansand for alltid, barn og unge som vokser opp her nå vokser opp i en ny by.
Maria Mediaas Jørstad, direktør for Kunstsilo fra januar 2025
Kunstsilo ble initiert som et strategisk grep for å styrke Kristiansands attraktivitet – som bosted, reisemål og kulturby. Bak prosjektet lå en ambisjon om å tiltrekke både folk og investeringer til byen. Kunst og kultur ble brukt bevisst som verktøy for å bygge stolthet, skape tilhørighet og løfte regionen opp og frem.
Kristiansand har lenge hatt levekårsutfordringer i enkelte deler av byen. Prosjektet ble derfor også sett som et virkemiddel for sosial bærekraft, der identitet, kultur og tilgang til kunst kunne bidra til bedre livskvalitet over tid. Ved å etablere et signalbygg med nasjonal og internasjonal oppmerksomhet, ønsket man å skape ringvirkninger: mer kultur, mer aktivitet, sterkere lokal tilhørighet.
Kunstsilo er tenkt som mer enn et museum. Det er et grep for å bygge selvtillit og framtidstro, et sted som setter Kristiansand på kartet, og samtidig gjør hverdagen rikere for dem som bor der.
Kunstsilo er bygget på ideen om et museum som favner bredere enn tradisjonell kunstformidling. Ambisjonen var å skape et åpent hus med en større samfunnsrolle, et sted som tilbyr refleksjon, tilhørighet og troverdighet i en tid preget av raske medier og fragmenterte virkeligheter.
I tillegg til utstillingsarealene rommer bygget et overveldende sakralt foajérom Silosalen som er knyttet til et auditorium for musikk og forelesninger, en cafe og en museumsbutikk – alt sammen på gateplan, en terrasse med skulpturer i 5. etasje, kontorer og verksteder samt en toppetasje i glass med restaurant og event-space og en stor takterrasse.
Første etasje med den vakre Silosalen er åpen for alle uten krav om billett. Målet er å senke terskelen for å besøke et museum, ved å åpne bygget for alle og tilby et program av aktiviteter som rekker utover samtidskunsten.
Ambisjonen er at Kunstsilo skal være et sted for dannelse i bred forstand – hvor arkitektur og kunst gir rom for nye perspektiver, særlig for barn og unge.
Ideen om Kunstsilo oppsto i 2015, da kunstsamler Nicolai Tangen tilbød å donere sin samling av nordisk modernistisk kunst til Kristiansand kommune. Sammen med daværende ordfører Harald Furre tok han initiativ til å etablere et nytt kunstmuseum og så et unikt potensial i den gamle kornsiloen på havna.
Samtalen om et nytt museum i siloen vokste raskt til et større prosjekt: en kulturell motor for byutvikling og identitet. På dette tidspunktet var Kristiansand preget av levekårsutfordringer og det var behov for å snu trenden og tiltrekke både ressurspersoner og investeringer til byen og regionen.
Prosessen utløste stor lokal debatt om kommunens økonomiske prioriteringer, til tross for at prosjektet i hovedsak ble finansiert med private midler. Nå som resultatet står ferdig og har høstet internasjonal anerkjennelse, er kritikken stilnet. I dag er det liten tvil om at prosjektet vil levere betydelig verdi til Kristiansand, kulturelt, sosialt og byutviklingsmessig.
Kunstsilo er et unikt eksempel på transformasjon, hvor et landemerke for havneindustri, tegnet av Aasland og Korsmo, er blitt et signalbygg for samtidskunst. Den opprinnelige betongsiloen fra 1935 er ikke bare bevart, men aktivert som hovedstruktur i det nye museumsanlegget. Det arkitektoniske grepet kombinerer brutalitet med sensibilitet: Det industrielle står fortsatt frem, og byggets historie kan fortsatt leses i de rå betongoverflatene. Samtidig er anlegget raffinert og bearbeidet gjennom presise innskudd av ny arkitektur og utsparinger som åpner nye rom.
Silorørenes tydelige geometri er bevart og gjenkjennbar overalt i bygget, samtidig som arkitekten har tatt et modig grep og skåret ut et 21 meter høyt foajérom i hjertet av bygningen, Silosalen, et sakralt rom som både overrasker og overvelder. Tre etasjer med utstillinger er organisert rundt dette sentrale katedralrommet som forbinder alle bygges ulike funksjoner.
I første etasje åpner Kunstsiloen seg mot byen, bevisst utformet som et gjennomstrømmet, demokratisk bygg med publikumsinnganger i flere retninger. Visuelle akser invitere publikum inn og skaper forbindelse mellom byrom, kaifront og kulturmiljøet på Silokaia, med kulturskolen Knuden og teater- og konserthuset Kilden som nærmeste naboer.
Den åpne førsteetasjen gir bygget en sosial tilgjengelighet, og understreker Kunstsiloens ambisjon om å være mer enn et museum, en del av det offentlige rom.
Kunstsilo har på kort tid blitt en viktig møteplass i Kristiansand, og bygget tiltrekker et bredt og mangfoldig publikum. En særlig satsing er rettet mot barn og unge. Gjennom et grundig servicedesign-prosjekt i samarbeid med lokale idrettsforeninger, fritidsklubber og kulturskoler i Kristiansand, har museet kartlagt målgruppenes behov og ønsker. Funnene har hatt direkte betydning for både funksjonsprogram og aktivitetstilbud.
Blant tiltakene er ansettelsen av to ungdomsverter som aktivt utvikler og leder aktiviteter for barn og unge. Det er gratis inngang for alle under 18 år, og museet tilbyr jevnlig åpne verksteder og gratis familieaktiviteter.
Gjennom et eget skoleprogram tilbys gratis opplegg til elever i hele Agder fylke. En oppgjørelse fra august 2025 viser at over 40 000 barn under 18 år har vært på besøk i utstillingene i Kunstsilo siden åpningen i 2024.
Prosjektet har hatt høy bevissthet om tilgjengelighet og universell utforming. I prosjekteringsfasen ble det gjennomført jevnlige dialogmøter med Rådet for personer med funksjonsnedsettelser for å kvalitetssikre inkluderende løsninger. Fremover planlegges blant annet egne omvisninger for blinde – som et tydelig uttrykk for Kunstsiloens mål om å nå ut til et bredt og mangfoldig publikum.
Kunstsilo er allerede etablert som et forbildeprosjekt innen arkitektonisk transformasjon, og har høstet internasjonal anerkjennelse for sitt spektakulære bevaringsgrep. Ved å ta vare på store deler av den opprinnelige kornsiloen fra 1935, har prosjektet ombrukt om lag to tredeler av byggets betong- og stålkonstruksjon. Dette har medført betydelige CO₂-besparelser sammenlignet med et nybygg i tilsvarende skala.
Samtidig er et viktig kulturhistorisk landemerke i Kristiansand bevart. Kunstsiloen vil fortsette å bære og formidle havnens industrielle historie.
Selv om museet i skrivende stund kun har vært åpent én sesong, viser besøkstallene allerede en 13-dobling sammenlignet med for ti år siden – da museet het Sørlandets Kunstmuseum og var lokalisert i den tidligere Kristiansand katedralskole i Kvadraturen. Det nye bygget, i kombinasjon med tilskuddet fra Nicolai Tangens kunstsamling, har markant økt publikumsinteressen.
Museet tilbyr egne omvisninger med fokus på arkitekturen og byggets kulturhistorie. Det arkitektoniske verket og fortellingen om transformasjonen, fra kornsilo til kunstmuseum, har etablert seg som en attraksjon i seg selv og trekker et eget publikum. Kunstsilo er dermed både et utstillingsrom og et reisemål.
Selv om det fortsatt er for tidlig å vise til eksakte økonomiske ringvirkninger, er stemningen i byen tydelig: Kunstsilo bidrar til økt turisme, høyere omsetning hos byens næringsdrivende og økt trafikk til Kristiansand lufthavn. Bygget har påvirket bevegelsesmønstrene i byen og har bidratt til økt besøk også hos de øvrige kulturinstitusjonene på Silokaia. Tiden vil vise om Kunstsilo også vil levere på de langsiktige politiske målene: å tiltrekke investeringer og bidra til bedre levekår i Kristiansand og regionen.
Museet eies og driftes av en stiftelse med offentlig–privat finansiering, og er avhengig av en betydelig andel egeninntekter. Høye besøkstall og bred publikumsappell er derfor avgjørende for museets økonomiske bærekraft. Det at Kunstsilo fungerer både som kunstinstitusjon, arkitektonisk opplevelse, lokal møteplass og internasjonaldestinasjon, styrker grunnlaget for langsiktig drift.